KNVB zeurt over Snollebollekes EK reclame van de Jumbo
Voetbalbond KNVB heeft supermarktketen Jumbo een brief gestuurd om de Snollebollekes juichcape reclame van TV te krijgen of te laten aanpassen. De KNVB is van mening dat de EK-reclame van Jumbo teveel in het teken staat van het EK voetbal. Zo hebben ze bezwaar tegen het gebruik van de woorden Oranjekoorts, de oranjebus en de oranjeparade in de reclame. Volgens de KNVB organiseren zij al jaren de Oranjeparades en mogen zulke parades dus niet ergens anders vertoond worden.
De KNVB maakt zelf bezwaar tegen het laten horen van het nummer Links Rechts van de Snollebollekes, want dat nummer zou sinds 2017 uitgegroeid zijn tot het lijflied van de Oranje Leeuwinnen. Toch pakt de KNVB juridisch niet door na het sturen van de brief. Dat de bond Jumbo juridisch niet aanpakt, kan met de verdediging van de supermarktketen te maken hebben. Volgens Jumbo is de Snollebollekes-reclame niet alleen maar gericht op het EK voetbal, maar op de complete sportzomer, dus inclusief Tour de France, Olympische Spelen en Formule 1 in Zandvoort.
Toch is de kritiek op de Jumbo vreemd te noemen. Zou het dan toch te maken hebben met het feit dat Albert Heijn één van de sponsors van de KNVB is?
Recente reacties